Studentblogg

#denfølelsen

Du reiser deg, og småløper nesten framover. Euforien øker, og slippes helt løs når du leverer fra deg arkene til pensjonisten foran i lokalet. Du har levert siste eksamen og uansett hvordan det går, så er du ferdig. Du har ferie. Endelig ferdig.

Etter et dundrende eksamensfest, så våkner du opp til dette synet,

Fjellveien

 

 

2013-12-07 13.52.19

og tenker dette blir en bra ferie. Du drar fram skiene og tenker at dette er det du skal bruke resten av ferien til.

2013-12-07 13.52.242013-12-07 13.43.222013-12-07 13.38.312013-12-07 13.52.33 2013-12-07 13.53.20 2013-12-07 13.52.59

Planen viser seg derimot korttenkt, når du våkner opp til dette nesten morgen

.2013-12-10 13.12.20

Værgudene har visst hørt på bønnene til de som enda har eksamen, og gitt oss uendelig kjedelig gråvær.

Det hele ender med at du ligger i sengen og er litt usikker på hva du skal gjøre nå. Alle rutinene og eksamensstrukturen har forsvunnet fra livet ditt, og du ligger og prøver å komme på alle tingene du drømte om å gjøre om mens du enda holdt på med eksamen. Om alt du skulle gjøre etter eksamen.  Du kommer ikke på noen av dem, og føler litt eksamenstomhet.

Så husker du plutselig på alle som fortsatt sitter på lesesalen, og hvor lite synd det egentlig er på deg.  Så for alle dere som fortsatt sitter med eksamenslesing, her er noe tips levert fra våre venner i studentskipnaden for dagene deres (eller framtidige dager):

Eksamen – en øvelse

Det er viktig å holde fokus på oppgaven du skal gjøre. Når du fokuserer på det du ikke har kontroll på, så øker stresset.

Stol på hukommelsen din!

Ikke fokuser på hva du tror du ikke vet: Fokuser på alt du kan! Panikklesing skaper ubevisst stress.

Trapp ned!

Ingen idrettsutøver stormtrener like før en øvelse; slutt å lese noen dager før! La venstre hjernehalvdel få preppe formen: Gå på tur, vær med venner, gå på kino! Bla heller i notater for å bekrefte alt du kan.

Bygg deg opp!

Ikke la deg psyke ut! Ikke vær psykolog for andre, men omgi deg med mennesker som er positive. Unngå folk som psyker deg ut. Vær i bevegelse. Fysisk trening demper spenninger og øker konsentrasjon.

På eksamen:

Les rolig gjennom oppgavene flere ganger, og vær sikker på at du har forstått dem rett og at du har fått med deg eventuelle deloppgaver. Noter deg gjerne noen stikkord før du begynner å skrive besvarelsen. Begynn med det letteste – det du kan, så jobber under-bevisstheten din med resten.

Muntlig eksamen:

Be evt. om tenkepause, og noter ned stikkord!

Spis sunt

Du bruker enormt med kalorier under en eksamen. Unngå at hjernen går tom! Langsomme karbohydrater og proteiner. Grovrød, pasta, nøtter, frukt. Energikick med sjokolade event. bare helt på slutten. Så unngår du nedtur. Husk å drikke masse vann.

P U S T er vår kilde til energi og konsentrasjon. Trekk pusten dypt et par ganger (godt ned i magen) og fortsett å puste R O L I G, det vil også virke beroligende på eksamensnervene.

Eksamensangst = prestasjonsangst

Det er normalt å være nervøs før eksamen, og litt spenning øker faktisk prestasjonene. Men 10 % er så nervøs at de ikke får vist alt de kan. De trenger mental trening, fra å unngå det de frykter. SiB Rådgivning tilbyr både individuell samtale og gruppekurs.

(kilder: http://www.sib.no/no/kampanje/eksamenstips)

Legg igjen et svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *